Integrating AI in the Classroom with Critical Thinking
7. 10. 2024 – 12. 10. 2024
Barcelona (Španielsko)
Mgr. Andrea Zaujecová
Informácie z realizácie
Ako sa umelé inteligencie stále častejšie objavujú na internete a rozširujú svoje oblasti odbornosti, je isté, že sa s nimi naši študenti v budúcnosti stretnú stále častejšie. V skutočnosti je veľmi pravdepodobné, že sa všetci budeme musieť vyrovnať s rastúcou relevanciou umelej inteligencie v mnohých aspektoch našich životov.
Je preto prirodzené a aj nevyhnutné, aby sme aj v školách žiakom dokázali odovzdať zručnosti, ktoré im umožnia používať AI bezpečne a eticky. Rozvoj kritického myslenia a kreativity u študentov musí byť z toho dôvodu jedným z najdôležitejších cieľov edukácie mladých.
Ak chceme viesť študentov k zodpovednému využívaniu najmodernejších technológií, je potrebné, aby sme zaviedli používanie nových digitálnych nástrojov v každodennom vyučovaní. Z toho dôvodu som sa rozhodla, že využijem možnosť zúčastniť sa na projekte Erasmus+, ktorý umožňuje študentom aj učiteľom lepšie sa zorientovať v súčasných aktuálnych témach.
V októbri 2024 som mala možnosť absolvovať kurz Integrating AI in the Classroom with Critical Thinking, ktorý viedla mimoriadne šikovná lektorka Yanella Ojeda vo vzdelávacom centre v Barcelone. S ďalšími účastníkmi z Nemecka, Bulharska a Švédska sme sa týždeň venovali otázke rozvoja kritického myslenia na hodinách všetkých vyučovaných predmetov, oboznámili sme sa s mnohými digitálnymi nástrojmi s podporou umelej inteligencie, ktoré učitelia môžu používať vo svojej profesii ako podporu pri príprave vyučovacej hodiny, hodnotení a spätnej väzbe. Vyskúšali sme aj niekoľko vhodných nástrojov na vyučovanie cudzích jazykov, čo som mimoriadne ocenila.
Medzi najzaujímavejšie by som radila nasledovné:
ChatGPT ( alternatívy: Microsoft Copilot, Gemini)
Brisk Teaching (Chrome extension), ktorý ponúka bohatý výber nástrojov pre učiteľov, predovšetkým Brisk Boost je veľmi užitočný.
SchoolAI môže fungovať ako asistent učiteľa alebo na vytváranie edukačných priestorov pre študentov, ktoré môžu byť šité na mieru, alebo učitelia aj žiaci majú možnosť si vybrať z tém v ponuke, ktoré vytvorili iní učitelia.
Padlet je mimoriadne obľúbená kreatívna nástenka.
A v neposlednom rade sme sa venovali aj kvízovým nástrojom ako Quizizz alebo Kahoot.
V ďalšej časti kurzu sme sa zamerali na jednoduché metódy, pomocou ktorých postupne dokážeme rozvíjať kritické myslenie u žiakov, ako napríklad IBL (Inquiry Based Learning) alebo PBL (Project Based Learning). Vytvárali sme plány vyučovacích hodín pomocou AI, kde sme integrovali rôzne myšlienkové rutiny s dôrazom na rozvoj kreatívneho myslenia.
Vďaka účasti na tomto kurze som mohla spoznať niekoľko učiteľov z rôznych krajín, aspoň trochu spoznať kultúru Španielska. Najdôležitejším odkazom tohto kurzu je však pre mňa to, že vývoj technológií nezastavíme a ako učitelia, ktorí máme pripraviť žiakov na život a prácu v budúcnosti, sa budeme musieť prispôsobiť novým výzvam, ktoré technológie prinášajú. Hľadanie nových nástrojov a metód, ale aj obsahu a ich integrácia vo vyučovaní je cestou do budúcnosti. Ako hovorí neznámy autor: „You can’t do today’s job with yesterday’s tools and still be in business tomorrow”. Čo vo voľnom preklade znamená, že nemôžeš používať včerajšie nástroje na dnešnú prácu dnes a byť stále úspešný aj zajtra.