Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development
7. 4. 2025 - 12. 4. 2025
Kodaň (Dánsko)
Mgr. Lenka Dzurová
Informácie z realizácie
V dňoch 4. až 12. apríla 2025 som sa v Kodani zúčastnila na vzdelávacom programe Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development, vedenom manželmi Mette a Peter Junker, s ktorými sme sa zaoberali širokou tematikou mentálneho zdravia, pohody, šťastia, odolnosti. Okrem množstva teoretických poznatkov sme si veľa techník a prístupov vyskúšali aj prakticky, mnohé z nich aj prostredníctvom hier a aktivít, ktoré pomáhajú odbúrať stres a rôzne iné negatívne pocity, ako je pocit nedocenenia, úzkosti a pod. Práve tie sú častokrát príčinou mnohých iných zdravotných problémov.
Nie je reálne očakávať, že budeme neustále prežívať vysoký pocit pohody. Dôležité však je, aby sme si osvojovali schopnosť pracovať na vlastnej odolnosti a zároveň k tomu viedli aj študentov. Odolnosť možno chápať ako zručnosť zvládať náročné situácie, zotaviť sa z neúspechov a napriek prekážkam napredovať k spokojnosti a úspechu. K tomu je potrebné ovládať určité techniky, ktoré nám pomôžu udržať si stav duševnej pohody a šťastia.
Počas kurzu bolo niekoľkokrát spomenuté, že učiteľ je tzv. zrkadlom triedy. To znamená, že to, ako sa učiteľ správa, a to, aké emócie prežíva, ovplyvňuje aj vnútorné prežívanie študentov. Preto je dôležité, aby sme sa o svoje mentálne zdravie starali každý deň a do triedy vstupovali s dobrou náladou.
Ďalším bodom kurzu bolo uvedomenie si samého seba a svojich vlastných kvalít. Každý človek má svoje silné a slabé stránky, no ľudskou tendenciou je, že sa niekedy až príliš sústreďujeme na tie osobné črty, s ktorými nie sme spokojní a ktoré nás trápia. Naopak, ak nás niekto za niečo pochváli alebo vyzdvihne, častokrát to len zahovoríme namiesto toho, aby sme pochvalu prijali. Práve preto sme niektoré aktivity venovali cvičeniu, kde sme sa u seba, ale aj u niekoho iného pokúšali identifikovať tzv. „character strengths“ alebo silné stránky osobnosti, za ktoré by mal byť človek vďačný a uvedomovať si ich.
„Za čo ste v živote vďační a prečo?“ bola otázka, ktorú nám kládli každý deň. V živote je veľa vecí, za ktoré by sme mali byť schopní poďakovať a nebrať ich ako samozrejmosť. Takýmto spôsobom sa nielen učíme pokore, odbúravame stres, ale si aj zlepšujeme duševnú pohodu.
Ďalšou súčasťou dosahovania stavu pohody je praktizovanie meditácie a dychových cvičení. Aj naša viera nám dáva bezpochyby veľa možností meditácie a modlitby. Aj už spomenuté praktiky vďačnosti by mali byť súčasťou našich každodenných rozhovorov s Bohom. Je dôležité, aby sme aj svojich študentov podporovali a poukázali na dôležitosť týchto praktík a ich implementácie do každodenného života.
Toto je len krátky náčrt toho, čím sme sa na kurze zaoberali a čo sme rozoberali. Moderné prístupy a stratégie, reflektujúce súčasné trendy, a to všetko prediskutované s veľmi obohacujúcimi skúsenosťami a zážitkami ďalších učiteľov z rôznych typov škôl z Nemecka, Talianska, Francúzska a Španielska.
„V tichu každodennej práce sa rodia kroky, ktoré – hoci malé – môžu časom zmeniť svet žiaka, učiteľa i celej školy.“