Instructional Strategies to Address the Diverse Needs of All Students
7. 7. 2025 - 12. 7. 2025
Amsterdam (Holandsko)
Mgr. Vladimíra Popíková
Informácie z realizácie
V dňoch 7. až 12. júla 2025 som sa zúčastnila na uvedenom vzdelávacom kurze, vedenom lektorkou Dianou Chavez, ktorá má bohaté skúsenosti s vyučovaním žiakov z iných kultúr (pôsobila v Indii či Thajsku). Počas kurzu sme sa oboznámili so stratégiou diferencovania inštrukcií, metód, materiálov a prístupov, aby bolo možné sprístupniť vzdelávanie všetkým študentom s ohľadom na ich rozdielne potreby. Cieľom diferencovaného prístupu je zvýšiť aktívnu účasť žiakov na vyučovaní, ich motiváciu, dosahovanie lepších vzdelávacích výsledkov.
Počas vyučovania je potrebné zohľadniť mentálne, prípadne fyzické schopnosti žiaka, jeho učebný štýl (napr. Gardnerova typológia), jazykovú úroveň (napr. u Ukrajincov), kultúrne prostredie, z ktorého žiak pochádza, atď. Učiteľom sa odporúča rozdeliť si žiakov v triede do troch kategórií: zaostávajúci (nestíhajú), prosperujúci/zdatní a pokročilí (úlohu urobia ako prví a nudia sa). Učiteľ môže pri diferencovaní úloh/aktivít a materiálov do veľkej miery využívať UI. Cudzojazyčným žiakom je potrebné materiály poskytnúť v ich rodnom jazyku. Žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia je potrebné zabezpečiť vzdelávací materiál zdarma, prípadne zo školských zdrojov. Učiteľ by mal aplikovať a striedať rôzne metódy, aby vyhovel rôznym vzdelávacím štýlom žiakov, prispôsobiť im zadanie, resp. produkt, ktorý majú vytvoriť ( u niekoho napríklad napísať sloh, u niekoho vytvoriť prezentáciu a pod.).
Je úlohou učiteľa pripraviť žiakov na zamestnania, ktoré ešte neexistujú, a u žiakov rozvíjať ich učebné zručnosti ako kritické myslenie, kreativitu, komunikáciu a vzájomnú spoluprácu, zvyšovať ich gramotnosť, t. j. prácu s informáciami, médiami, technológiami a zručnosťami pre život, akými sú flexibilita, vodcovstvo, iniciatíva, produktivita a sociálne zručnosti.
Práca učiteľa je v rýchlo sa meniacich podmienkach stále náročnejšia (vplyv technológií, UI, imigrácia a pod.), finančne nedocenená, a to vedie k poklesu záujmu o učiteľské povolanie vo všetkých európskych štátoch zastúpených na kurze (Španielsko, Taliansko, Portugalsko, Grécko, Nemecko či Maďarsko.) Učiteľ však naďalej zohráva kľúčovú úlohu v rozvoji žiaka.



